Kosmit Paczy!
  • Kosmit Paczy
  • Moje projekty
    • Broszury postaci
    • Edytowalne karty postaci
    • Makiety
  • Relacje z konwentów
    • Zjava 8
    • Kapitularz 2016
    • Kosmitkon I (2014)
    • Falkon 2013
    • Kapitularz 2013
    • Copernicon 2013
    • Polcon 2013
    • Toporiada 2013
    • Krakon 2013
    • Zjava 4
    • Falkon 2012
    • Kapitularz 2012
    • Avangarda 8
    • Domcon 2012
    • Zjava 3
  • Earthdawn
    • Artykuły >
      • Rozprawa o przestrzeni astralnej I
      • Umarł król, niech żyje... król? [Porównianie 3 i 4ED]
      • Earthdawn on-line: Makra
      • O przeszłości słów kilka... po raz czwarty!
      • Porównanie 1 i 3 edycji ED
      • Wszystko co zawsze chcieliście wiedzieć o akcjach
    • Formularz statystyk
    • Karta postaci on-line
    • Karty statusu
    • Broszury postaci
    • Karty Talentów
  • Linki
  • Kosmitkon
    • Kosmitkon 2015
    • Kosmitkon jesień 2014
    • Kosmitkon lato 2014

Earthdawn on-line: makra

14/1/2017

3 Comments

 
Obraz

​Już ponad dwa lata minęły odkąd gram w Earthdawna on-line. Wcześniej zdarzały się pojedyncze sesje przy użyciu Maptoola, który nie był złym narzędziem, ale silnik do gry w ED niemiłosiernie się zacinał. Potem pojawił się Roll20.net i granie zdalne rozkwitło. Z docsów i Skype'a można było przenieść się na niewymagającą platformę, która z każdą kolejną aktualizacją działa coraz lepiej. Oczywiście, to czy granie on-line ma sens, czy nie to temat na oddzielny artykuł, więc od razu zaznaczę, że dla mnie taka forma grania jest wygodna i chętnie z niej korzystam.

Ten mini-poradnik jest skierowany dla osób, które do grania on-line w Earthdawna wybierają Roll20 i są zaznajomione z podstawowym interfejsem tej platformy. Nie będzie tutaj zaawansowanych makr wymagających subskrypcji Rolla i API. Ot, kilka porad, które pozwolą uniknąć wpisywania za każdym razem "/roll 2d10!" i podadzą wyniki w atrakcyjnej formie. Starych wyjadaczy ucieszy fakt, że makra można dostosować do każdej edycji ED.

Jeśli udało mi się Was zainteresować to zapraszam do lektury!

Podstawy

Obraz
Trochę podstaw obsługi Rolla może się jednak przydać, więc krótko wyjaśnię podstawowe składniki, których używam w swoich makrach.

/roll, /r - podstawowe wywołanie rzutu widoczne dla wszystkich graczy. Rodzaje kości jakimi chcemy rzucić wpisujemy oddzielając je spacją od polecenia (np. /r d6; /roll d10). Jeżeli do rzutu potrzeba więcej kości, które dodatkowo mają eksplodować przy najwyższym wyniku to polecenie będzie wyglądać tak:
​
  • /roll 2d6!+2d8! ("!" odpowiada za przerzuty najwyższych wyników, + sumuje wyniki ze wszystkich kości)

Obraz
​[[ ]] - Oczywiście wynik jaki otrzymamy zajmie 3 linijki czatu na rollu, co przy dużej liczbie graczy może powodować trudności w śledzeniu rozgrywki. Pierwszą rzeczą jaką można zrobić to zastąpienie komend /r i /roll podwójnym nawiasem kwadratowym [[ ]] w jego wnętrzu wpisując kostki np. [[2d6!]]. Pozwoli to uzyskać sam wynik, a rozbicie na poszczególne kostki otrzymać po najechaniu na niego myszką.

Obraz
/e, /emote - sprawia, że to co napiszemy po komendzie stanie się opisem działań postaci, której imię zostanie automatycznie dodane na początku wiadomości.

Obraz
+?{xxxx|y} - to sprytne polecenie poprosi o wprowadzenie wartości do makra. Można go używać w kombinacji z rodzajami kostek i tak [[?{liczba kostek|0}d6!]] wykona rzut określoną liczbą d6. Warto zwrócić uwagę, że xxxx został zastąpiony tekstem mającym pomóc wpisać odpowiednią wartość, a y wartością domyślną jaka ma zostać użyta jeżeli nie wpiszemy nic. Sam tej komendy używam w makrach do zapytania o użycie karmy +?{Karma?(Tak=1)|0}d6! i modyfikatorów do wyników +?{mod?|0}

Tabela Stopni

ObrazKliknij, żeby powiększyć
Tworzenie bardziej zaawansowanych makr zaczynamy od wygenerowania makr dla poszczególnych Stopni. Będziemy się później do nich odwoływać w pozostałych makrach.

Wszystkie makra stopni wrzucamy do makr globalnych (w zakładkach po prawej stronie).
Zacznijmy prosto od Stopnia 4 (1d6)

Nazwa: Step4
Formuła: [[d6!+?{Karma? (Tak=1)|0}d6!+?{mod?|0}]]

W przypadku Czwartej Edycji, gdzie można wydawać więcej punktów karmy na test, więc zamiast 1 można wpisać 2 albo nawet 3 i dostaniemy rzut d6!+2d6!




​Wywołując makro #Step4 mamy rzut na Stopień 4 plus możliwość dorzucenia karmy i zmodyfikowania wyniku.

Kolejne makra tworzymy w oparciu o ten sam schemat zmieniając tylko podstawowe kości np.

Nazwa: Step13

Formuła: [[d10!+d12!+?{Karma? (Tak=1)|0}d6!+?{mod?|0}]]
Otrzymujemy d10!+d12!+?d6!+?.

Warto przygotować Stopnie 4-30, a resztę dodać w miarę jak nasza postać będzie rosła w siłę. Na końcu artykułu znajdziecie makra, które będziecie mogli przekopiować na rolla.



Zdolności (talenty, umiejętności i inne)

Obraz
Zasada konstrukcji tych makr jest bardzo prosta: używamy emotki (/e), żeby opisać co robi postać, w którą się wcielamy, następnie nazywamy zdolność z której korzysta i wywołujemy zrobione wcześniej makro dla Stopnia, który posiadamy dla danej zdolności. Kiedy rozwijamy wystarczy w makrze zmienić Stopień. Wymaga to kontroli tego co awansujemy, ale stanowi mniej kłopotu niż wpisywanie nowych kostek.


Modyfikatory w makrach ułatwiają grę jeżeli stosujemy zasadę, że modyfikatory liczą się do wyników nie do Stopni, jeżeli chcemy modyfikować stopnie to wywołujemy je wpisując po prostu #Step... na czat 

Obraz
Kilka przykładowych makr dla maga:
​

/e ściąga energię z przestrzeni astralnej (Ksenomancja: #Step15 ) || Trudność utkania: [[?{Tkanie?|0}]])

/e skupia się i wypuszcza czar! (Rzucanie Czarów: #Step16) przeciwko ?{Trudność|OM}

/e podziwia efekt swojego zaklęcia (Efekt: [[?{kostki?}]])

Przy określaniu efektu potrzebne byłoby makro dla każdego zaklęcia, żeby wpisać po prostu Stopień, ale jest to niepraktyczne. Jeżeli chcemy mieć makro z emotką, to wpisujemy kości jako zmienną lub wywołujemy czatem "czyste" makro #Step...

ObrazKliknij, aby powiększyć
Oczywiście możliwe jest zrobienie takich makr, ale w przypadku podnoszenia stopnia efektu edycja makr jest pracochłonna. Warto w tym celu utworzyć oddzielną kartę postaci jako księgę zaklęć.

Można sobie ułatwić to zadanie i nieco uprościć mechanikę dodając makro #Rzucanie, w którego formule będzie tylko #StepXX odpowiadający stopniowi rzucania czarów i makro #Efekt odpowiadające stopniowi Siły Woli i dodawać bonus z zaklęcia do wyniku testu efektu, a nie jest Stopnia.

Jak już wspomniałem jest to dość pracochłonne ;).

Makra (trochę) zaawansowane

Obraz
Roll20 zapewnia naprawdę spore możliwości jeżeli chodzi o komendy występujące w makrach, które naprawdę nie są skomplikowane, więc warto pokombinować i dostosować makra pod swoją postać.

Na początku kampanii zrobiłem makro, które pozwoli tokenami powiązanymi z postaciami atakować się nawzajem. Wszystko z uwzględnieniem współczynników (na Rollu są to Attributes i wywołuje się je @Nazwa). Makro to jest przydatne, ale tylko wtedy jeżeli MG dba, żeby każdy z przeciwników miał swój token i słabo się sprawdza w improwizowanych starciach. Mimo wszystko łapcie przykład:

/e @{target|(Atakujący)|character_name} atakuje mieczem @{target|character_name} [Broń Biała: #Step13 ] przeciwko Obronie Fizycznej celu [[@{target|OF}]] i zadaje obrażenia #Step13 || [PF:@{target|PF}] || [Próg Ran: @{target|PR}]

Makro poprosi o zaznaczenie atakującego i atakowanego porówna wynik broni białej z Obroną Fizyczną celu, poda jego Pancerz Fizyczny i Próg Ran. Jest to wygodne, ale bardzo wąskie w zastosowaniu, więc zrezygnowałem z tego na rzecz wygodniejszych makr do poszczególnych talentów.

Kilka innych makr, w których korzystam z innych możliwości Rolla:

Inicjatywa:
/e wyostrza zmysły i czas zwalnia (Inicjatywa:#Step6 &{tracker}) 

Makro rzuca na inicjatywę postaci i automatycznie dodaje ją do kolejki inicjatyw na Rollu. Ułatwi to robotę MG :)

Zachowanie równowagi:
/e stara się zachować równowagę! (Zachowanie równowagi: #Step7 vs [[3+?{dmg?}-@{PR}]]

@{PR} to atrybut, który określa Próg Ran postaci a ?{dmg} to wartość obrażeń, która otrzymała postać po odjęciu pancerza. Jak widać Dealga nie zachowałby równowagi.

Dla Mistrzów Gry również coś się znajdzie, bo Roll20 oferuję funkcje ukrytych rzutów. Chcemy wykonać test percepcji dla drużyny? Czemu nie!

Wystarczy makro poprzedzić komendą /gmroll lub /w gm i wtedy gracze nie zobaczą co knujesz :D

Tabela stopni i przykładowe makra do skopiowania

Poniżej znajdziecie kilka makr, które możecie skopiować do siebie. Wszystkie są przetestowane, więc możecie ich używać jako bazy pod swoje makra. Zachęcam do komentowania i dzielenia się swoimi makrami!
  • #Step4
  • [[1d6!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step5
  • [[1d8!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step6
  • [[1d10!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step7
  • [[1d12!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step8
  • [[2d6!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step9
  • [[1d8!+1d6!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step10
  • [[2d8!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step11
  • [[1d10!+1d8!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step12
  • [[2d10!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step13
  • [[1d12!+1d10!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step14
  • [[2d12!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step15
  • [[1d12!+1d8!+1d6!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step16
  • [[1d12!+1d8!+1d6!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step17
  • [[1d12!+2d8!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step18
  • [[1d12!+1d10!+1d8!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step19
  • [[1d12!+2d10!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step20
  • [[2d12!+2d6!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step21
  • [[3d12!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step22
  • [[2d12!+2d6!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step23
  • [[2d12!+d8!+d6!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step24
  • [[2d12!+2d8!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
  • #Step25
  • [[2d12!+d10!+d8!+?{Karma? (1=Tak)|0}d6!+?{mod|0}]]
Talenty i umiejętności (makra nazywać nie podając # - to służy tylko do ich wywoływania, skrócone nazwy są po to, żeby zajmowały mniej miejsca na pasku skrótów)

#AS (Astral Sight)
​/e patrzy w przestrzeń astralną! (Wzrok Astralny: #Step15  )

#FR (Frighten)
/e wpatruje się milcząc (Przerażanie: #Step14 )

#Nauka-Czaru
/e studiuje wzorzec zaklęcia #Step15  vs ?{trudność?|0}

#Me-We (Melee Weapons)
/e atakuje kosturem! (Broń Biała:#Step10 )

#Kostur
/e zadaje #Step14 obrażeń swoim kosturem

#Rip (Riposte)
/e ripostuje atak! (Riposta:#Step11 )

/w gm Percepcja drużyny:
Dealga: [[2d6!]] 
Lavinia [[d8!]]
Ka'erriash [[d10!]]
Throsten [[d8!]]

/w gm #Step12
​
Itd.





Obraz
Tak wygląda pasek skrótów u mnie.
3 Comments
Radek link
16/1/2017 09:25:54

Swego czasu napisałem skrypt API do "rzucania stopni". Jeśli chcesz to Ci podrzucę. Wydaje mi się, że pisałem go pod 3ed - ale łatwo go dostosować pod inne. Po prostu pisało się w oknie chatu "!step 5" i rzucał kośćmi jak na "stopień 5"

Reply
Kosmit link
16/1/2017 10:44:47

Fajnie, że coś takiego też powstaje :) Osobiście z API nie korzystam, ale gdyby udało się zrobić kartę postaci do rolla to byloby przydatne :) Póki co pisac #step20 lub !stopień 5 daje to samo ;)

Reply
Radek link
26/1/2017 22:58:05

Daje to samo ale..
1. Nie trzeba definiować kilkudziesięciu makr
2. Można wykonywać operacje dodawania i odejmowania na stopniach
3. Przez co można ich użyć w makrach z interakcją z użytkownikiem
4. W razie popełnienia karty taki skrypt jest wręcz niezbędny.
5. .....
6. Profit? ;)

Gdybym jeszcze aktywanie grał w earthdawn to pewnie zrobiłbym kartę postaci. Niestety jakoś się nie składa ;)




Leave a Reply.

    Obraz
    Hej! Jestem Kosmit i witam Cię na moim blogu poświęconym konwentom, planszówkom i grom fabularnym, a w szczególności systemowi Earthdawn.

    Wpadnij do Przyczółka

    Obraz
    10px

    Napisz do mnie:

    RSS Feed


    Polub na FB:


    Zobacz:

    Obraz
    Picture
    Picture
    Picture
    Obraz
    Picture

    Kategorie:

    All
    4ED
    Artykuły
    Avangarda
    Blogosfera
    Copernicon
    Crystalicum
    Cthulhu
    Dla Graczy
    Dla Mg
    Domcon
    Dungeon World
    Earthdawn
    Evernight
    Falkon
    Fate
    Hex!
    I Am Zombie
    Imladris
    Informacje
    Kapitularz
    Khakon
    Kickstarter
    Konwenty
    Kosmitkon
    Kosmitpaczy
    Krakon
    Mastermind
    Neuroshima
    On Line
    Patronat
    Polcon
    Pomysły
    Projekty
    Przebudzenie Ziemi
    Recenzja
    Relacje
    Roll20
    Scenariusz
    Sesje
    Toporiada
    Warhammer
    Wolsung
    Wydarzenia
    Zapowiedź
    Zapowiedź
    Zjava

    Archiwum

    May 2018
    February 2018
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    September 2016
    April 2016
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    February 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    July 2013
    May 2013
    April 2013
    February 2013
    January 2013
    December 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011


    Licencja Creative Commons
    Kosmitpaczy by Michał Kosmit Kosmala is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe License.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Kosmit Paczy
  • Moje projekty
    • Broszury postaci
    • Edytowalne karty postaci
    • Makiety
  • Relacje z konwentów
    • Zjava 8
    • Kapitularz 2016
    • Kosmitkon I (2014)
    • Falkon 2013
    • Kapitularz 2013
    • Copernicon 2013
    • Polcon 2013
    • Toporiada 2013
    • Krakon 2013
    • Zjava 4
    • Falkon 2012
    • Kapitularz 2012
    • Avangarda 8
    • Domcon 2012
    • Zjava 3
  • Earthdawn
    • Artykuły >
      • Rozprawa o przestrzeni astralnej I
      • Umarł król, niech żyje... król? [Porównianie 3 i 4ED]
      • Earthdawn on-line: Makra
      • O przeszłości słów kilka... po raz czwarty!
      • Porównanie 1 i 3 edycji ED
      • Wszystko co zawsze chcieliście wiedzieć o akcjach
    • Formularz statystyk
    • Karta postaci on-line
    • Karty statusu
    • Broszury postaci
    • Karty Talentów
  • Linki
  • Kosmitkon
    • Kosmitkon 2015
    • Kosmitkon jesień 2014
    • Kosmitkon lato 2014