Kosmit Paczy!
  • Kosmit Paczy
  • Moje projekty
    • Broszury postaci
    • Edytowalne karty postaci
    • Makiety
  • Relacje z konwentów
    • Zjava 8
    • Kapitularz 2016
    • Kosmitkon I (2014)
    • Falkon 2013
    • Kapitularz 2013
    • Copernicon 2013
    • Polcon 2013
    • Toporiada 2013
    • Krakon 2013
    • Zjava 4
    • Falkon 2012
    • Kapitularz 2012
    • Avangarda 8
    • Domcon 2012
    • Zjava 3
  • Earthdawn
    • Artykuły >
      • Rozprawa o przestrzeni astralnej I
      • Umarł król, niech żyje... król? [Porównianie 3 i 4ED]
      • Earthdawn on-line: Makra
      • O przeszłości słów kilka... po raz czwarty!
      • Porównanie 1 i 3 edycji ED
      • Wszystko co zawsze chcieliście wiedzieć o akcjach
    • Formularz statystyk
    • Karta postaci on-line
    • Karty statusu
    • Broszury postaci
    • Karty Talentów
  • Linki
  • Kosmitkon
    • Kosmitkon 2015
    • Kosmitkon jesień 2014
    • Kosmitkon lato 2014

Krótka recenzja Neuroshimy Hex 3.0

25/11/2013

5 Comments

 
Picture
Ha! Kto by pomyślał, że pierwszą recenzją jaką napiszę na blogu, będzie recenzja właśnie planszówki. A jednak stało się, więc nie pozostaje mi nic innego jak zaprosić do lektury tej krótkiej recenzji nowego Hexa!

Tekst początkowo miał być komentarzem do galerii Portalu na FB, ale rozrósł się tak, że postanowiłem iść na żywioł i skrobnąć notkę. Z nowym Hexem miałem okazję spotkać się na Imladrisie, gdzie razem z Azarinem mieliśmy okazję sobie pograć. Zacznę więc od tego, co zmieniło się najbardziej, czyli...

Szata graficzna

Picture
Muszę przyznać, że do nowej szaty podchodziłem sceptycznie. Przy Hexie 2.5 patrzyłem przede wszystkim na czytelność żetonów, a mniejszą wagę przywiązywałem do ich jakości. Tutaj obawiałem się właśnie o czytelność, ale zostałem pozytywnie zaskoczony. Nowa kolorystyka jest piękna, co najlepiej widać, gdy żetony leżą obok siebie na planszy lub stole i ładnie ze sobą kontrastują w tych pastelowych barwach. 

Nowa plansza również robi wrażenie, zrezygnowano z pokrycia heksami całej planszy i dostaliśmy 2 okręgi różniące się promieniem o 1 heks (większa plansza prawdopodobnie jest przeznaczona do trybu dla 6 graczy).

Nowe grafiki i kolorystyka wyglądają naprawdę fajnie, a mniejsze udoskonalenia cieszą oko (tarcza zamiast krzyżyka oznaczająca wytrzymałość, ikona klauna, jaśniejszy gauss itd.), ale ma jedną wadę, która być może zniknie, gdy rozegra się kilka partii. Mianowicie chodzi o to, że teraz osłony są symbolizowane przez czarne krawędzie, które łatwo przeoczyć.

Dodatki

Oczywiście nowy Hex! to nie tylko nowa grafika, ale znalazło się też kilka dodatków umilających rozgrywkę.

Pierwszym naprawdę przydatnym dodatkiem są karty armii, na której znajduje się tło fabularne armii i wszystkie jednostki z podaną liczbą sztuk w "talii". Sprawdzi się to dla graczy, którzy nie znają świata Hexa oraz dla tych, którzy nie potrafią zapamiętać stanu liczbowego armii.

Kolejną rzeczą, która działa na plus jest znacznik zasieciowania, który klaruje obraz pola bitwy.

W edycji 3.0 powrócono do obrotowych znaczników wytrzymałości sztabów, ale mam do nich mieszane uczucia. Z jednej strony jest to fajny bajer, który miał sprawić, że po przesunięciu planszy nie pogubimy się w HP-kach sztabów, a z drugiej w praktyce zdarza się, że po trąceniu takiego licznika on też się obróci. Do pudełka dołączone są 4 neutralne znaczniki, więc w wariancie dla 6 graczy, 2 osoby będą musiały korzystać ze znanych już nadruków na planszy.
Moim zdaniem zamiast dodawać te liczniki, można by wykorzystać karty armii i zrobić licznik na jednej z krawędzi po której będziemy przesuwać plastikową strzałką (rozwiązanie znane z Zombicide) - może w edycji 3.5? ;>

Ostatnim z nowych elementów są Hexogłówki, czyli karty zawierające łamigłówki logiczne z wykorzystaniem żetonów Hexa. Uważam, że sprawdziłyby się one w formie aplikacji na urządzenia mobilne (przy okazji Hive był tryb dla jednego gracza z łamigłówkami), bo nie wiem, czy komuś chciałoby się rozkładać za każdym razem wybrane żetony na planszy. Mimo wszystko dla osób, które nie mają z kim grać będzie to rozwiązanie całkiem dobre (ja polecam lepsze, a mianowicie Hex na tablety :D).

Hex wprowadza też zmiany w zasadach, ale z racji krótkiego kontaktu z grą nie dane mi było się z nimi zapoznać. Z tego co liznąłem to możliwość gry w 6 osób i eliminacja pechowego dociągu, ale jest ich dużo więcej (o ile pamiętam jest też opcja gry w otwarte żetony lub dociąg po 5 żetonów).

Podsumowanie

Nowy Hex zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie, grafiki i kolorystyka współgrają świetnie, a do słabo widocznych osłon pewnie będzie dało się przyzwyczaić. Na dzisiaj posiadam edycję 2.5 + wersję mobilną do której mam wszystkie armie i nie sądzę żebym zdecydował się na zakup edycji 3.0 mimo, że Imladrisowa cena 100zł była kusząca. 

Gdybym miał w końcu kupić papierowe armypacki to na pewno brałbym te z trzeciej edycji, bo jeśli jeszcze nie wiecie, to mają być one wydawane w 2 wersjach graficznych - 2.5 i 3.0. Nowa podstawka jest skierowana głównie dla nowych graczy. Należy pamiętać, że sama gra posiada zalety i wady poprzednich edycji, jednak mnogość nowych zasad może sprawić, że część wad zniknie, więc jeśli kiedyś odbiłeś/aś się od Hexa, to możesz spróbować dać mu jeszcze jedną szansę.

Plusy

    + grafika i kolorystyka
    + znaczniki sieci
    + nowe zasady
    + karty armii
    + kompatybilność z 2.5
    + znaczniki wytrzymałości sztabu
    + nowe zasady do pobrania z Internetu
        + to nadal Hex!

Minusy

- mało czytelne oznaczenie osłony
- Hexogłówki sprawdzą się lepiej w wersji mobilnej
- znaczniki wytrzymałości sztabu

Picture
5+/6
*ocena nowego wydania, jeśli posiadasz edycję 2.5, możesz odjąć oczko (lub nie, jeśli naprawdę lubisz Hexa :D)
5 Comments
chibi
26/11/2013 01:26:11

Wiadomo czy nowe armypacki (zakładając, że jeszcze jakieś powstaną) będą wydawane też w wersji 2.5 czy już tylko 3.0? Bo rozumiem, że na razie wiadomo, że te, które już są na rynku zostaną też wypuszczone w wersji 3.0.

Reply
Kosmit link
26/11/2013 03:50:18

Armie i dodatki wydane w latach 2014-2015 będą w dwóch wersjach, a dalej zależnie od sprzedaży.

Więcej info tutaj
http://portalgames.pl/pl/cala-prawda-o-neuroshima-hex-3-0/

Reply
piechu
26/11/2013 07:03:51

Hexogłówki już dawno były dostępne na urządzenia mobilne ;)
http://www.bigdaddyscreations.com/products/neuroshima-hex-puzzle/

Reply
Kosmit link
26/11/2013 07:37:51

Wow :D dzięki za info :D

Reply
Kansas Girls Instagram link
9/3/2021 17:30:35

This was lovely to reaad

Reply



Leave a Reply.

    Obraz
    Hej! Jestem Kosmit i witam Cię na moim blogu poświęconym konwentom, planszówkom i grom fabularnym, a w szczególności systemowi Earthdawn.

    Wpadnij do Przyczółka

    Obraz
    10px

    Napisz do mnie:

    Kanał RSS


    Polub na FB:


    Zobacz:

    Obraz
    Picture
    Picture
    Picture
    Obraz
    Picture

    Kategorie:

    Wszystkie
    4ED
    Artykuły
    Avangarda
    Blogosfera
    Copernicon
    Crystalicum
    Cthulhu
    Dla Graczy
    Dla Mg
    Domcon
    Dungeon World
    Earthdawn
    Evernight
    Falkon
    Fate
    Hex!
    I Am Zombie
    Imladris
    Informacje
    Kapitularz
    Khakon
    Kickstarter
    Konwenty
    Kosmitkon
    Kosmitpaczy
    Krakon
    Mastermind
    Neuroshima
    On Line
    Patronat
    Polcon
    Pomysły
    Projekty
    Przebudzenie Ziemi
    Recenzja
    Relacje
    Roll20
    Scenariusz
    Sesje
    Toporiada
    Warhammer
    Wolsung
    Wydarzenia
    Zapowiedź
    Zapowiedź
    Zjava

    Archiwum

    Maj 2018
    Luty 2018
    Sierpień 2017
    Lipiec 2017
    Czerwiec 2017
    Marzec 2017
    Luty 2017
    Styczeń 2017
    Wrzesień 2016
    Kwiecień 2016
    Sierpień 2014
    Lipiec 2014
    Czerwiec 2014
    Luty 2014
    Grudzień 2013
    Listopad 2013
    Październik 2013
    Wrzesień 2013
    Sierpień 2013
    Lipiec 2013
    Maj 2013
    Kwiecień 2013
    Luty 2013
    Styczeń 2013
    Grudzień 2012
    Październik 2012
    Wrzesień 2012
    Sierpień 2012
    Lipiec 2012
    Czerwiec 2012
    Maj 2012
    Kwiecień 2012
    Marzec 2012
    Luty 2012
    Styczeń 2012
    Grudzień 2011


    Licencja Creative Commons
    Kosmitpaczy by Michał Kosmit Kosmala is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe License.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Kosmit Paczy
  • Moje projekty
    • Broszury postaci
    • Edytowalne karty postaci
    • Makiety
  • Relacje z konwentów
    • Zjava 8
    • Kapitularz 2016
    • Kosmitkon I (2014)
    • Falkon 2013
    • Kapitularz 2013
    • Copernicon 2013
    • Polcon 2013
    • Toporiada 2013
    • Krakon 2013
    • Zjava 4
    • Falkon 2012
    • Kapitularz 2012
    • Avangarda 8
    • Domcon 2012
    • Zjava 3
  • Earthdawn
    • Artykuły >
      • Rozprawa o przestrzeni astralnej I
      • Umarł król, niech żyje... król? [Porównianie 3 i 4ED]
      • Earthdawn on-line: Makra
      • O przeszłości słów kilka... po raz czwarty!
      • Porównanie 1 i 3 edycji ED
      • Wszystko co zawsze chcieliście wiedzieć o akcjach
    • Formularz statystyk
    • Karta postaci on-line
    • Karty statusu
    • Broszury postaci
    • Karty Talentów
  • Linki
  • Kosmitkon
    • Kosmitkon 2015
    • Kosmitkon jesień 2014
    • Kosmitkon lato 2014