Kosmit Paczy!
  • Kosmit Paczy
  • Moje projekty
    • Broszury postaci
    • Edytowalne karty postaci
    • Makiety
  • Relacje z konwentów
    • Zjava 8
    • Kapitularz 2016
    • Kosmitkon I (2014)
    • Falkon 2013
    • Kapitularz 2013
    • Copernicon 2013
    • Polcon 2013
    • Toporiada 2013
    • Krakon 2013
    • Zjava 4
    • Falkon 2012
    • Kapitularz 2012
    • Avangarda 8
    • Domcon 2012
    • Zjava 3
  • Earthdawn
    • Artykuły >
      • Rozprawa o przestrzeni astralnej I
      • Umarł król, niech żyje... król? [Porównianie 3 i 4ED]
      • Earthdawn on-line: Makra
      • O przeszłości słów kilka... po raz czwarty!
      • Porównanie 1 i 3 edycji ED
      • Wszystko co zawsze chcieliście wiedzieć o akcjach
    • Formularz statystyk
    • Karta postaci on-line
    • Karty statusu
    • Broszury postaci
    • Karty Talentów
  • Linki
  • Kosmitkon
    • Kosmitkon 2015
    • Kosmitkon jesień 2014
    • Kosmitkon lato 2014

Paczyłem na Kapitularzu 2016

26/9/2016

0 评论

 
ObrazKapitularz 2016
Jesień sprzyja konwentowiczom. Kilka imprez miesięcznie pozwala każdemu fanowi znaleźć coś dla siebie i czasem liczba odbywających się festiwali zmusza do dokonywania, tak bardzo lubianych przez erpegowców, trudnych wyborów. Czasem nie trzeba jednak wybierać, czasem są konwenty, które są gwarantem dobrej zabawy i powinny zajmować pierwsze miejsce na liście pt. "Gdzie pojadę w ten weekend".

Na mojej liście Kapitularz to zawsze był właśnie taki konwent i z tego powodu, po rocznej przerwie w jeżdżeniu po Polsce jechałem do Łodzi pewny, że będę bawił się doskonale. Nie sprawdzałem programu i lokalizacji, bo liczył się tylko termin. 23 września dostać się do Łodzi i dobrze się bawić. Prosty plan, który w tym roku nieco się skomplikował ze względu na zmiany jakie dotknęły Kapitularz. Zapraszam do lektury!

Dojazd i miejsce

ObrazPogoda dopisała, a nocna przejażdżka robiła wrażenie
To chyba najważniejsza zmiana, która od razu rzuca się w oczy. W tym roku Kapitularz nie odbywał się już w XXXII LO, które zdawało się być na końcu Łodzi, tylko na dwóch wydziałach Uniwersytetu Łódzkiego, które znajdują się niemalże w centrum miasta. Niby bliższa lokalizacja, ale jakdojade pokazuje tylko 7 minut różnicy w czasie dojazdu względem poprzedniej miejscówki, więc różnica nie jest duża dla kogoś, kto i tak przyjeżdża z innego miasta ;)

Nowa lokalizacja wygrywa jednak tym, że w pobliżu jest więcej miejsc, do których można wyskoczyć po zakończeniu programu. Ktoś, kto bywał na Kapi mógłby zapytać: "jak to wyskoczyć po zakończeniu programu? A co z Mocnym Graniem Nocnym?" O tym napiszę za chwilę ;)

Wydział geograficzny i historyczny to nie jedyne budynki tworzące lokalizację. Nocleg, LARPY i sesje odbywały się w Szkole Podstawowej nr 36, zlokalizowanej 2,5 km od reszty konwentu. Przy średnim tempie marszu to prawie pół godziny drogi, a to moim zdaniem zbyt dużo. Jasne, można powiedzieć, że szybko można dojechać na miejsce tramwajem lub rowerem miejskim, ale umówmy się, że różnica względem poprzednich edycji i wszystkich atrakcji odbywających się w jednym miejscu jest kolosalna.

To czego nie można odmówić twórcom imprezy jest to, że dojazd został naprawdę dokładnie opisany, więc nikt nie powinien mieć problemów z trafieniem na miejsce. Twórcy zachęcają do korzystania z rowerów publicznych, ale nie dla wszystkich uczestników jest to "proste i intuicyjne", a dodatkowa opłata 20zł może odstraszać potencjalnych użytkowników, dodatkowo niezaznajomionych z systemem. I co w sytuacji, gdyby pogoda nie była tak łaskawa?

Przez całą imprezę po głowie kołatało mi się jedno pytanie dotyczące zmiany lokalizacji: "po co?" Rozmawiając ze znajomymi bardziej obeznanymi w temacie i organizacji pojawił się argument, że na uczelnię wyższą łatwiej będzie zaprosić bardziej prestiżowych gości. Jasne, konwenty ewoluują i ze szkół przenoszą się na uczelnie, by ostatecznie w formie festiwalu dotrzeć na targi. Obserwowałem taką ewolucję przy okazji Falkonu i tam wyszła zgrabnie, ale trzeba to robić z głową. Falkon nawet, gdy przeniósł się do hal targów miał obok szkołę przeznaczoną na granie, a Kapitularz w tym roku to, co stanowiło jego siłę na tle innych imprez potraktował po łebkach. Wystawców, program i Łódzki Port Gier spokojnie udałoby pomieścić się w jednym budynku.

Nie mam dostępu do danych dotyczących liczby uczestników, ale konwent sprawiał wrażenie jakby świecił pustkami. Jest też możliwe, że wszyscy siedzieli na punktach programu i dlatego korytarze były prawie puste, ale przypomniała mi się Avangarda z czasów SGGW i wszystkie zarzuty odnośnie nadmiaru miejsca.

Atrakcje

Obraz
Nie będę owijał w bawełnę: dla mnie tegoroczny Kapitularz to była przede wszystkim okazja, żeby spotkać się ze znajomymi, więc do programu nie przywiązywałem dużej wagi. Pojawiłem się na kilku prelekcjach i oceniam je bardzo pozytywnie, więc umówmy się, że było w porządku. Duża liczba nitek programowych na pewno pozwoliła każdemu znaleźć coś dla siebie. Oprócz tego była gra konwentowa z motywem zombie, ale nie udało mi się spotkać grających (pamiętacie jak mówiłem o prawie pustych korytarzach? ;)) i wiele innych atrakcji dla istot mniej lub bardziej mangowych, tudzież erpegowych.

W darmowej części konwentu odbywał się Łódzki Port Gier, czyli okazja do pogrania za darmo w planszówki. ŁPG był na wydziale historycznym razem z wystawcami, co jest zrozumiałe, bo sporo osób mogło się tam przewinąć i wydać pieniądze ;) Szkoda, że poza Diademem i FajnymiRPG nie pojawili się inni wystawcy bardziej związani z RPG lub planszówkami, a zamiast tego było pełno rękodzieł, pinów, badgy i innych tym podobnych rzeczy. Z planszówkami była Gralnia, ale i tak przeżyłem szok względem lat poprzednich.

Łodzki Port Gier to zresztą atrakcja ściśle planszówkowa, która znajduje się w darmowej części konwentu. Możliwość darmowego zagrania w tytuły kosztujące często setki złotych na pewno przyciąga uczestników, którzy skuszeni będą chcieli zobaczyć płatną część konwentu, ale odległość między budynkami mogła do tego zniechęcać.

Mocne Granie Nocne

ObrazMocne Granie Nocne zorganizował nam Nurgling u siebie w domu
Mimo wszystko to nie lokalizacja nie była największą bolączką tegorocznego Kapi. Chodzi mi o RPGi i Mocne Granie Nocne, które do tej pory były (poza spotkaniem ze znajomymi) głównymi punktami, dla których przyjeżdżałem co roku do Łodzi. Wydaje mi się, że organizatorzy mając do dyspozycji świetną formułę (sesje zgłaszane z wyprzedzeniem i w trakcie trwania imprezy, ale z zapisami o dokładnie określonej godzinie już podczas konwentu) zrobili wielki krok w tył.

O ile organizatorzy nie mają wpływu na ilość zgłoszonych sesji, to na liczbę sal i zapisy już tak. Brak określonej godziny zapisów powodował chaos i to, że ludzie nie pojawiali się na sesjach, na które się zapisywali, nie było pewności, czy sesja się odbędzie itd. Jedna godzina zapisów sprawiała, że zapisywali się ludzie, którzy faktycznie mieli czas grać i niemal od razu było wiadomo, czy sesja się odbędzie ze względu na obecność MG przy zapisach. Polecam wrócić do tej formuły, bo sprawdzała się ona na poprzednich edycjach i również na innych konwentach.

​Kosmit prowadzi

Cieszę się niezmiernie, że mogłem poprowadzić prelekcję o Earthdawnie i mimo, że frekwencja nie była powalająca to miło było znowu gdzieś wystąpić. Szczególnie, że kilka osób obecnych na prelekcji chciało później zagrać sesję :)

Co do samej sesji, to była ona dość przeciętna. Nie wiem, czy to przez zbyt długą przerwę w prowadzeniu, czy z jakiegoś innego powodu, ale nie szukając wytłumaczeń przeproszę graczy za to, że mogli ten czas spędzić lepiej i podziękuję za udział :).

Podsumowanie

Zastanawiam się w jaki sposób podsumować konwent, na którym bawiłem się dobrze, ale nie ze względu na organizację, tylko na ludzi, z którymi miałem okazję spędzać czas. Nie byłem na Kapi w zeszłym roku, ale wcześniejsze edycje były moim zdaniem po prostu lepsze. Lokalizacja, atrakcje, a nawet sami wystawcy (gdzie była w tym roku Zapiekarnia ja się pytam!? :D).

Muszę pochwalić opiekę nad twórcami programu, kontakt telefoniczny i upewnianie się czy prelegent faktycznie pojawi się na prelekcji. Przynajmniej jeżeli chodzi o blok RPG :). Nie mam również zastrzeżeń co do green roomu i zapewniania pomocy prowadzącym poprzez udostępnianie drukarek, internetu itp. W tym zakresie czułem się dopieszczony :) 

Z tego co się dowiedziałem, to zmiana miejscówki, poza lokalizacją, była podyktowana tym, że na uczelnię wyższą uda się zaprosić znamienitszych gości. Szkoda tylko, że odbiło się to na odbiorze całości i podejrzewam, że spora część uczestników chętnie wróciłaby do starego i wygodnego zespołu szkół jeśli ceną za to miałaby być wyłącznie nieobecność jakiegoś gościa. Ale to moje zdanie, które możecie mi wyperswadować w komentarzach.

Za wspólną zabawę chciałbym podziękować ekipie MM: Krzyś, Grzywacz, Skobel, Poziomka i Nurgling, Mactator - dzięki! Łódzka gościnność robi wrażenie :D

Chciałbym, żeby było jasne, że mimo narzekań nie skreślam Kapitularza z kalendarza 2017, ale na pewno będę bacznie obserwował drogę, jaką organizatorzy obiorą w przyszłym roku. Mamy już duże imprezy na mapie Polski i zawsze uważałem, że dobrze, że nadal są takie konwenty jak Kapitularz czy Imladris, na których znajomi nie giną w tłumie innych uczestników, mimo, że jest ich sporo.

Mam nadzieję, że za rok będę mógł wystawić więcej paczajek, a tymczasem zapraszam do komentowania i opisywania własnych wrażeń z imprezy!
Obraz
Mocne 3. Oceny mogą wydawać się niskie, ale to ze względu na porównanie względem poprzednich edycji ;)

Bonus!

Obraz
Znalezione w jednej z sal erpegowych :D
0 评论



写评论。

    Obraz
    Hej! Jestem Kosmit i witam Cię na moim blogu poświęconym konwentom, planszówkom i grom fabularnym, a w szczególności systemowi Earthdawn.

    Wpadnij do Przyczółka

    Obraz
    10px

    Napisz do mnie:

    RSS Feed


    Polub na FB:


    Zobacz:

    Obraz
    Picture
    Picture
    Picture
    Obraz
    Picture

    Kategorie:

    All
    4ED
    Artykuły
    Avangarda
    Blogosfera
    Copernicon
    Crystalicum
    Cthulhu
    Dla Graczy
    Dla Mg
    Domcon
    Dungeon World
    Earthdawn
    Evernight
    Falkon
    Fate
    Hex!
    I Am Zombie
    Imladris
    Informacje
    Kapitularz
    Khakon
    Kickstarter
    Konwenty
    Kosmitkon
    Kosmitpaczy
    Krakon
    Mastermind
    Neuroshima
    On Line
    Patronat
    Polcon
    Pomysły
    Projekty
    Przebudzenie Ziemi
    Recenzja
    Relacje
    Roll20
    Scenariusz
    Sesje
    Toporiada
    Warhammer
    Wolsung
    Wydarzenia
    Zapowiedź
    Zapowiedź
    Zjava

    Archiwum

    May 2018
    February 2018
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    September 2016
    April 2016
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    February 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    July 2013
    May 2013
    April 2013
    February 2013
    January 2013
    December 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011


    Licencja Creative Commons
    Kosmitpaczy by Michał Kosmit Kosmala is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe License.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Kosmit Paczy
  • Moje projekty
    • Broszury postaci
    • Edytowalne karty postaci
    • Makiety
  • Relacje z konwentów
    • Zjava 8
    • Kapitularz 2016
    • Kosmitkon I (2014)
    • Falkon 2013
    • Kapitularz 2013
    • Copernicon 2013
    • Polcon 2013
    • Toporiada 2013
    • Krakon 2013
    • Zjava 4
    • Falkon 2012
    • Kapitularz 2012
    • Avangarda 8
    • Domcon 2012
    • Zjava 3
  • Earthdawn
    • Artykuły >
      • Rozprawa o przestrzeni astralnej I
      • Umarł król, niech żyje... król? [Porównianie 3 i 4ED]
      • Earthdawn on-line: Makra
      • O przeszłości słów kilka... po raz czwarty!
      • Porównanie 1 i 3 edycji ED
      • Wszystko co zawsze chcieliście wiedzieć o akcjach
    • Formularz statystyk
    • Karta postaci on-line
    • Karty statusu
    • Broszury postaci
    • Karty Talentów
  • Linki
  • Kosmitkon
    • Kosmitkon 2015
    • Kosmitkon jesień 2014
    • Kosmitkon lato 2014