Kosmit Paczy!
  • Kosmit Paczy
  • Moje projekty
    • Broszury postaci
    • Edytowalne karty postaci
    • Makiety
  • Relacje z konwentów
    • Zjava 8
    • Kapitularz 2016
    • Kosmitkon I (2014)
    • Falkon 2013
    • Kapitularz 2013
    • Copernicon 2013
    • Polcon 2013
    • Toporiada 2013
    • Krakon 2013
    • Zjava 4
    • Falkon 2012
    • Kapitularz 2012
    • Avangarda 8
    • Domcon 2012
    • Zjava 3
  • Earthdawn
    • Artykuły >
      • Rozprawa o przestrzeni astralnej I
      • Umarł król, niech żyje... król? [Porównianie 3 i 4ED]
      • Earthdawn on-line: Makra
      • O przeszłości słów kilka... po raz czwarty!
      • Porównanie 1 i 3 edycji ED
      • Wszystko co zawsze chcieliście wiedzieć o akcjach
    • Formularz statystyk
    • Karta postaci on-line
    • Karty statusu
    • Broszury postaci
    • Karty Talentów
  • Linki
  • Kosmitkon
    • Kosmitkon 2015
    • Kosmitkon jesień 2014
    • Kosmitkon lato 2014

Rozprawa o przestrzeni astralnej (I)

26/6/2017

0 Comments

 
Obraz
Chyba większość osób grających w Earthdawna (ED) miała okazję przynajmniej raz przeczytać rozdział “Działanie Magii” (Workings of Magic), w którym opisana jest natura magii w tym systemie. Problem w tym, że na przestrzeni wielu edycji (a część osób nadal gra na 1ed) pojawiały się w tym rozdziale drobne zmiany, które mogą wpływać na interpretację działania ważnych mechanizmów w świecie ED.

Sam pomimo wielu lat doświadczeń z systemem, zawsze miałem problem, żeby zapamiętać wszystkie reguły rządzące tą, jakby nie było, fundamentalną częścią ED. Do napisania artykułu zmotywowała mnie dyskusja na Facebookowej grupie Earthdawn.PL, gdzie osoby z wieloletnim doświadczeniem miały zupełnie różne pomysły na interpretację zasad.

Zapraszam do zapoznania się z pierwszym z artykułów opisujących magię i przestrzeń astralną.

Rozprawa została napisana przez Dealgę Scriosaina, elfa ksenomantę z Urupy. Jest ona pierwszą częścią traktatu przybliżającego zmiany jakie dotknęły działanie magii w ostatnich latach.
Thom Edrull, Mistrz Komnaty Rejestrów, 1517 TH
Drogi czytelniku, właśnie rozpoczynasz swoją przygodę po tajemniczym, acz fascynującym świecie magii. Energii, która przesyca każdy aspekt naszego życia. Niezależnie od tego, czy jesteś magiem rzucającym zaklęcia, adeptem korzystającym z talentów swojej dyscypliny, czy też Dawcą Imion wiodącym najzwyklejsze w świecie życie - magia jest z Tobą. Dlaczego śmiem twierdzić, że nawet zwykły rolnik podlega wpływowi tej tajemniczej siły, której sekrety pomimo wieków badań pozostają nieznane? Bo jest odpowiedzialna za piętno odciśnięte na każdym Dawcy Imion - Pogrom, który na cztery stulecia zepchnął nas pod ziemię. Właśnie dlatego tak ważne jest zrozumienie w jaki sposób działa. Czemu jej poziom przestał opadać? Czemu nie rośnie pomimo dalszego korzystania z jej dobrodziejstw? Drogi czytelniku, nie będę w stanie udzielić Ci odpowiedzi na te pytania, ale postaram się podsunąć teorie, które uważam za najbliższe prawdzie. W pierwszej części traktatu opiszę przestrzeń astralną. Miejsce, z którego magia przenika do naszego świata.
O naturze przestrzeni astralnej
 
Czym jednak jest przestrzeń astralna? To świat równoległy i nierozerwalnie połączony z planem fizycznym. Jest spoiwem łączącym niezliczone ksenoświaty, a magia, która przenika nasz świat czerpana jest właśnie z niej. Nie wiadomo, czy jest ona jej źródłem czy tylko przewodnikiem z jakiegoś innego miejsca. Postrzegając przestrzeń astralną na przykład talentem astralnego wzroku, zobaczymy ciemne odzwierciedlenie naszego świata. Będzie wypełnione odbiciami, formami jej mieszkańców i innymi astralnymi wzorcami. Jeżeli natomiast ktoś zdecyduje się na niebezpieczną wyprawę do przestrzeni astralnej, ten zorientuje się nie odczuwa tam smaku, zapachu i dotyku. Dotyczy to wszelkich bytów fizycznych, które nie wywodzą się z planu astralnego. ​
ObrazŹródło: pinterest
O odbiciach astralnych
 
Bez połączenia z naszym światem przestrzeń astralna byłaby pustym i ciemnym oceanem nicości, ale ta więź wypełnia ją i oświetla. Pierwszą rzeczą, jaką zobaczy obserwujący przestrzeń, są otaczające go odbicia świata fizycznego. Każdy przedmiot czy stworzenie istniejące w świecie materialnym ma swój odpowiednik w przestrzeni astralnej. Nazywa się on odbiciem astralnym, który kształtem i wyglądem przypomina swój fizyczny odpowiednik. Ziemia pod Twoimi stopami będzie miała żywe, emanujące światłem odbicie, podobnie jak wszelkie istoty i magiczne przedmioty. Wszystko co martwe (na przykład pojedyncze głazy i zwykłe, codzienne rzeczy), również posiada odbicie, ale jest one szare i zamglone. Kiedyś odpowiednio doświadczony obserwator był w stanie przejrzeć przez takie niemagiczne odbicie i dostrzec co się za nim skrywa, a nawet rzucić zaklęcie cel wykryty w ten sposób. Przestrzeń astralna podlega jednak zmianom i teraz niemagiczne odbicia ukryte są tak samo, jakby były przesłonięte w świecie fizycznym. Z obecnie znanych mi form postrzegania astralnego, tylko talent widzenia życia jest w stanie przeniknąć inne odbicia, ale słyszałem, że Czarodzieje również potrafią to robić zaklęciem Astralnego zmysłu.

Wędrowiec zapuszczający się w astral jest w stanie przejść przez niemagiczne astralne odbicie, ale powoduje to rozproszenie uwagi przypominające oblaniem kubłem zimnej wody, więc bezpieczniej je po prostu obejść. Istoty natywne dla przestrzeni astralnej takiej dezorientacji nie czują, co czyni je jeszcze bardziej niebezpiecznymi. Żywe odbicie ziemi jest powodem dla którego kaery budowano właśnie pod jej powierzchnią. Po prostu zapewniała naturalne schronienie przed atakami z astralnego wymiaru.

Natura odbić pozwala obserwującemu przestrzeń astralną od razu ustalić, czy dany przedmiot jest magiczny. Natura magii może być ukryta, ale ona sama już nie, a jednym z najczęstszych błędów osób nieznających przestrzeni astralnej jest myślenie, że wykrycie magicznych wzorców wymaga uważnych badań i wiedzy. Tymczasem wystarczy zajrzeć w przestrzeń astralną i przebić się przez jej zanieczyszczenie, żeby dostrzec świetliste aury żywych odbić. W końcu każdy Dawca Imion dostrzeże światło wśród ciemności. To identyfikacja jego źródła (czy to kryształ świetlny, czy świeca…) wymaga nikłej wiedzy i uważnej analizy.

Przedmiotem sporów pozostaje kwestia tego, czy adept nie posiadający wiedzy teoretycznej może interpretować to, co widzi i poznawać szczegóły takie dyscypliny lub Kręgi właścicieli wzorców. Magowie Główni (MG) mają co do tego własne teorie i nie mam zamiaru nikomu narzucać jedynej drogi. Kiedy ja oglądam astral to w zależności od tego jak dobrze uda mi się przyjrzeć, mogę zobaczyć rasę, dyscyplinę, pozycję (Inicjowany, Nowicjusz, Czeladnik, Strażnik lub Mistrz). Wyjątkowo udane wejrzenia w astral ujawniają mi dokładny krąg, poszczególne talenty, a czasem nawet znamię horrora. Nie udało mi się natomiast dowiedzieć stanu zdrowia Dawcy Imion bez odpowiedniego rozszerzenia wzroku astralnego albo talentu widzenia życia, ale wiem, że niektórzy Magowie Główni uczą takich praktyk.
​

ObrazŹródło: pixabay
O spaczeniu przestrzeni astralnej
 
Oprócz odbić i form, w przestrzeni astralnej można dostrzec zawirowania czystej energii magicznej przypominającej niesiony przez wiatr, kolorowy, połyskujący pył. Ze względu na wypaczenie jakie na astral sprowadziły horrory i ich czyny w świecie fizycznym, w najbardziej splugawionych miejscach zawirowania przypominają smołę i biada temu, kto wejdzie z nimi w kontakt. Dodatkowo w zależności od rodzaju przestrzeni astralnej (przypominam, że istnieją cztery: bezpieczna, otwarta, spaczona i splugawiona) jej postrzeganie może być trudniejsze, a rzucanie zaklęć czy podróż mogą mieć śmiertelnie niebezpieczne konsekwencje.​

ObrazŹródło: pinterest
O wzorcach
 
Pośród powyższych przykładów nie może zabraknąć efektów zaklęć czy mocy magicznych takich jak moce smoków, czy horrorów, które w przestrzeni astralnej wyraźnie zaznaczają swoją obecność. Dzieje się tak za pośrednictwem wzorców - magicznych, świetlistych manifestacji życia, energii, legend i Imion wypełniających swym blaskiem przestrzeń astralną. Wzorce różnych typów wypełniają ciemność swym blaskiem. Każdy z nich jest wyjątkowy, ale można znaleźć w nich wspólne elementy. Jak jednak wyglądają?
 
Wzorce to skomplikowane sploty magicznej energii, tym bardziej skomplikowane, im potężniejszy byt lub przedmiot, do którego należą. Te najpotężniejsze są tak jasne, że blaskiem oślepią obserwatora i tylko najbardziej doświadczeni są w stanie zbadać je w celu wyciągnięcia informacji. Wzrok astralny pozwala badać wzorce i dostrzegać ich najdrobniejsze detale.
 
Doświadczenie pokazuje, że wzorce istot i Dawców imion wypełniają ich odbicia astralne nadając im wewnętrzny blask dostrzegalny w przestrzeni astralnej. Z kolei w przypadku magicznych przedmiotów, wzorzec może być obecny tylko w części odbicia, w zależności od użytej metody umagicznienia. Może to być na przykład grudka esencji ognia w orichalkowej rękojeści miecza, albo żyłki esencji wody w zbroi chroniącej przed gorącem.
 
Moce magiczne i zaklęcia są po prostu wzorcami energii wypełniającymi przestrzeń astralną. Nieprzenikniony mrok Ksenomanty będzie niczym czarny dym, a Kula ognia Mistrza żywiołów będzie czerwonym, jasnym pociskiem kiedy spojrzymy na nie w przestrzeni astralnej.
 
Wygląd uważnie obejrzanego wzorca może zdradzić szczegóły dotyczące natury magii, którą przedstawiają. Wzorce talentów Iluzjonisty będą rozmyte, a wrzask bojowy Powietrznego łupieżcy może wyglądać jak bębny doboszy. Należy pamiętać, że większość wzorców jest indywidualna i jeden magiczny wytrych drugiemu nie równy. Mają wspólne cechy i da się rozpoznać konkretny talent, ale złożoność magii sprawia, że pojawiają się subtelne różnice będące wpływem Prawdziwego wzorca adepta, który ich używa.

A czym są Prawdziwe wzorce opowiem w następnej części rozprawy.
Obraz
Źródło: Blizzard Ent.
0 Comments



Leave a Reply.

    Obraz
    Hej! Jestem Kosmit i witam Cię na moim blogu poświęconym konwentom, planszówkom i grom fabularnym, a w szczególności systemowi Earthdawn.

    Wpadnij do Przyczółka

    Obraz
    10px

    Napisz do mnie:

    RSS Feed


    Polub na FB:


    Zobacz:

    Obraz
    Picture
    Picture
    Picture
    Obraz
    Picture

    Kategorie:

    All
    4ED
    Artykuły
    Avangarda
    Blogosfera
    Copernicon
    Crystalicum
    Cthulhu
    Dla Graczy
    Dla Mg
    Domcon
    Dungeon World
    Earthdawn
    Evernight
    Falkon
    Fate
    Hex!
    I Am Zombie
    Imladris
    Informacje
    Kapitularz
    Khakon
    Kickstarter
    Konwenty
    Kosmitkon
    Kosmitpaczy
    Krakon
    Mastermind
    Neuroshima
    On Line
    Patronat
    Polcon
    Pomysły
    Projekty
    Przebudzenie Ziemi
    Recenzja
    Relacje
    Roll20
    Scenariusz
    Sesje
    Toporiada
    Warhammer
    Wolsung
    Wydarzenia
    Zapowiedź
    Zapowiedź
    Zjava

    Archiwum

    May 2018
    February 2018
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    September 2016
    April 2016
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    February 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    July 2013
    May 2013
    April 2013
    February 2013
    January 2013
    December 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011


    Licencja Creative Commons
    Kosmitpaczy by Michał Kosmit Kosmala is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe License.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Kosmit Paczy
  • Moje projekty
    • Broszury postaci
    • Edytowalne karty postaci
    • Makiety
  • Relacje z konwentów
    • Zjava 8
    • Kapitularz 2016
    • Kosmitkon I (2014)
    • Falkon 2013
    • Kapitularz 2013
    • Copernicon 2013
    • Polcon 2013
    • Toporiada 2013
    • Krakon 2013
    • Zjava 4
    • Falkon 2012
    • Kapitularz 2012
    • Avangarda 8
    • Domcon 2012
    • Zjava 3
  • Earthdawn
    • Artykuły >
      • Rozprawa o przestrzeni astralnej I
      • Umarł król, niech żyje... król? [Porównianie 3 i 4ED]
      • Earthdawn on-line: Makra
      • O przeszłości słów kilka... po raz czwarty!
      • Porównanie 1 i 3 edycji ED
      • Wszystko co zawsze chcieliście wiedzieć o akcjach
    • Formularz statystyk
    • Karta postaci on-line
    • Karty statusu
    • Broszury postaci
    • Karty Talentów
  • Linki
  • Kosmitkon
    • Kosmitkon 2015
    • Kosmitkon jesień 2014
    • Kosmitkon lato 2014